05 april, Huwelijksdienst Robin & Lotte 14.00 uur

27 april, Aubade op het kerkplein 09.00 uur

28 april, Afsluiting winterwerk 10.00 uur

De eredienst

“Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord van God” (Rom. 10:17).

Prediking:
Wij belijden de Woordverkondiging als het hart van de eredienst. De prediking is het door de HEERE Zelf geschonken middel om Zijn heil te proclameren. De prediking is “de bediening der verzoening” waarin en waardoor de HEERE zondaren roept en brengt tot geloof.

De prediking
• vindt plaats vanuit de belijdenis dat de Heilige Schrift het onfeilbare Woord van God is, geïnspireerd door de Heilige Geest;
• dient in overeenstemming te zijn met het belijden der kerk, zoals verwoord is in de belijdenisgeschriften van onze kerk, te weten de apostolische geloofsbelijdenis, de geloofsbelijdenis van Nicea, de geloofsbelijdenis van Athanasius, de Heidelbergse catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse leerregels;
• dient te ontvouwen het wezen en het werk van de Drieënige God: Vader, Zoon en Heilige Geest. Daarbij worden twee wegen genoemd: de weg ter zaligheid wordt gepredikt en aangeprezen, van de weg ten verderve wordt in alle ernst gemaand zich daarvan te onthouden. Zodoende is de prediking de bediening van de sleutelen van het hemelrijk. Daarbij wordt de prediking gekenmerkt door de drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid. Vanuit een grondige exegese vindt een pastorale en praktische toepassing plaats naar het hart en leven van de gemeenteleden, met als doel te brengen tot geloof, alsmede het gewerkte geloof te versterken. Het geheel der gemeente, zowel qua leeftijd en levensomstandigheden als qua mogelijke instelling, wordt hierbij in het oog gehouden.

Leerdienst:
In het algemeen is de tweede dienst op de zondag een leerdienst. In deze dienst wordt de gemeente gebouwd in de leer der vaderen, meestal aan de hand van de Heidelbergse Catechismus en incidenteel uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis of de Dordtse Leerregels. Zulk een leerdienst accentueert de roeping van de kerk van vandaag en is een leidraad voor de huidige geloofsbeleving. De gemeente heeft nodig de vraagstukken van deze tijd te zien in het licht van wat de kerk alle eeuwen door beleden heeft.
De leerdienst gaat niet buiten de Schrift om; daarom is zij voluit Woordverkondiging.

Liturgie van de eredienst:
Tijdens de samenkomst van de gemeente in de eredienst bevinden we ons in de werkplaats van de Heilige Geest, waar God Zelf wil wonen en tot ons wil spreken door middel van Zijn Woord. Daarbij past soberheid, die tot uiting komt in de liturgie. (= orde van dienst)

De orde van dienst bestaat uit de volgende onderdelen:
Voorzang
Stil gebed
Votum en groet
Wetlezing of geloofsbelijdenis
Gebed
Schriftlezing(en)
Prediking / Verkondiging
Dankgebed en voorbede
Zegen
Inzameling van de gaven of via de bank

Praktische uitwerking:
Voorafgaand aan en na afloop van de dienst is er het consistoriegebed.
In de ochtenddiensten wordt de Wet des Heeren voorgelezen (tot onze verootmoediging en als leefregel der dankbaarheid), zoals die staat weergegeven in Exodus 20: 1 - 17 en Deuteronomium 5: 6 - 21, eventueel gevolgd door een samenvatting van de wet zoals Christus die ons gegeven heeft in Markus 12: 30 en 31.
In de tweede dienst wordt altijd het “Algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof” beleden. Dit gebeurt meestal met de woorden uit de Apostolische Geloofsbelijdenis. Ook wordt dit gedaan volgens de geloofsbelijdenis van Nicéa of een gedeelte uit één van de vier gereformeerde belijdenisgeschriften.
• De vertaling van de Bijbel die gebruikt wordt, is de Herziene Statenvertaling. Met name voor de verkondiging van het Woord wordt zij door ons gewaardeerd vanwege haar zorgvuldige overzetting vanuit de grondtalen.
• Tijdens de diensten wordt ritmisch gezongen. De psalmen en de zogenaamde enige gezangen worden gezongen in de berijming van 1773.
De voorzang in de morgendiensten is een psalm die de kinderen van de Zondagsschool hebben geleerd. Voor alle avonddiensten is een schema vastgesteld waarop alle psalmen op nummervolgorde zijn vermeld. Daarmee wordt meer bekendheid gegeven aan het zingen van onbekende melodieën en verzen.
• Het College van Kerkrentmeesters is verantwoordelijk voor de zorg voor het monumentale kerkgebouw en de orde tijdens de kerkdiensten. Het college laat zich hierin bijstaan door een koster en een organist. Met inachtneming van de eigen taken van organist en koster worden alle onderdelen van de eredienst die niet door de gemeente verricht worden, door ambtsdragers verricht. De verantwoording berust bij de dienstdoende ouderling.
• De kerkdiensten worden uitgezonden via de kerkradio en 'kerkdienst gemist.nl' en zijn terug te luisteren of te kijken via digitale techniek.

Decorum:
Het bijzondere karakter van de eredienst komt ook tot uitdrukking in passende kleding en een verzorgd uiterlijk. Van vrouwen die deelnemen aan de viering van het Heilig Avondmaal, kinderen ten Doop houden en openbare belijdenis des geloofs afleggen wordt gevraagd dat zij met gedekt hoofd naar de kerk komen.

Hier kunt u de paasviering van 2e paasdag terugkijken

Zondag 21 april
De morgendienst gezegende dienst met de gastpredikant gewenst.
In de avonddienst gaat het over de vraag in hoeverre de wet is afgedaan door Christus. Volkomen vervuld. Volkomen de toorn van God en de eeuwige straf die  Gods Wet eist op de zonde gedragen en weggenomen voor ieder die in Jezus Christus geloofd. Daarom hebben ceremoniële wetten afgedaan. Maar houden wij niet al te snel toch weer bepaalde ceremoniën waarmee wij menen naast Christus iets te moeten aandragen? Andersom moeten we ons afvragen of we Gods wet willen doen uit dankbaarheid. Met Kol.2:16-23 hopen we uit Gods Woord te horen en te geloven wat God in Christus tot ons zegt door Zijn Geest.